-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50098 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

نقش قلم و كتاب را در حفظ شريعت نبوي و ولايت علوي، از ديدگاه قرآن و احاديث را بيان فرماييد.
الف. از مهم ترين رويدادهاي زندگي بشر پيدايش خط و نگارش قلم بر صفحه كاغذها يا سنگها است. اين مسئله اي است كه دوران تاريخ بشر را از ماقبل تاريخ جدا مي كند؛ زيرا از زمان به جريان افتادن قلم، تاريخ بشر قابل فهم و ارائه شده است. قلم حافظ علوم و دانش ها و نگهبان افكار انديشمندان و پل ارتباطي گذشته و آينده بشر است. اگر قرآن به آن سوگند ياد مي كند، به خاطر همين عظمت قلم مي باشد: {A{/Bن وَ اَلْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ {w1-6w}{I68:1I}/}A}، {V(سوره قلم، آيه 1)V}. البته قلم ابزار نوشتن است و خداي سبحان هم به ابزار و هم به محصول ابزار (ما يسطرون) سوگند ياد كرده است. ب. و در روايات معصومين(ع) نيز قلم از جايگاه ويژه اي برخوردار است. پيامبر اسلام(ص) در اهميت قلم و نوشتن مي فرمايند: «هرگاه مؤمن بميرد و يك برگه كه روي آن علمي نوشته شده باشد از خود برجاي بگذارد، روز قيامت آن برگه، پرده ميان او و آتش مي شود و خداوند تبارك و تعالي به ازاي هر حرفي كه روي آن نوشته شده، شهري هفت برابر پهناورتر از دنيا به او مي دهند»، {V(ميزان الحكمه، ج 11، ص 5103، حديث شماره 3448)V}. در حديث ديگر نيز آن حضرت مي فرمايد: «هر كس دانش يا حديثي از من بنويسد؛ تا آن دانش و حديث باقي است، برايش اجر نوشته شود»، {V(پيشين، حديث شماره 3449)V}. پيشوايان اسلام در احاديث متعددي به ياران خود تأكيد مي كردند كه به حافظه خود قناعت نكند و احاديث اسلامي و علوم الهي را به رشته تحرير درآورند و براي آيندگان به يادگار بگذارند. امام صادق(ع) مي فرمايد: «بنويسيد، زيرا جز با نوشتن حفظ نمي كنيد.»، {V(پيشين، حديث شماره 17328)V}. نيز در حديث ديگري به صحابي معروف خود ابي بصير مي فرمايد: «عده اي از بصريان پيش من آمدند و احاديثي از من پرسيدند و آن ها را نوشتند. شما چرا نمي نويسيد؟ بدانيد كه تا ننويسيد، هرگز حفظ نخواهيد كرد.»، {V(پيشين، ج 11، حديث شماره 17330)V}. با اين كه پيامبر اكرم(ص) اُمّي و درس نخوانده بود و محيط حجاز يكپارچه محيط جهل و ناداني بود، خداوند در اولين آيات وحي، بر مسئله علم و قلم تأكيد مي كند: {A{/Bاَلَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ {w1-3w}{I96:4I}/}A}، {V(سوره علق، آيه 4)V}. و سخن آخر درباره قلم درباره اش گفته اند: «پايه امور دين و دنيا بر دو چيز است: قلم و شمشير و شمشير زير پوشش قلم قرار دارد»، {V(مجمع البيان، انتشارات دارالمعرفه، جلد 10، صفحه 499)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.